PERSEDIAAN UNTUK KLINIK

Memulakan sebuah klinik tak sama dengan buka premis kedai emas. Ada banyak pantang larang yang mesti dipatuhi sebelum disahkan selamat oleh pihak UKAPS.

Setelah mendapat tapak yang sesuai untuk klinik, Abah pun bersiap sedia dengan proses documentation. Ada beberapa document yang perlu diisi dan disahkan. Senarai document yang diperlukan boleh dirujuk dan diprint di Klik sini . 

Senarai semak dokumen permohonan pendaftaran ini perlu dipastikan lengkap supaya permohonan diterima. Kalau tak lengkap, lambat pulak proses yang seterusnya. Antara yang wajib ada adalah :

1. Borang A
2. Fi pemprosesan
3. salinan IC
4. Akuan berkanun
5. Salinan ijazah perubatan
6. Salinan perakuan pendaftaran penuh
7. Salinan perakuan Amalan Tahunan (APC)
8. Penyata kewangan penubuhan klinik
9. Pelan lantai
10. CF bangunan
11. Perjanjian Pembuangan sisa klinikal.

Malam tu sambil minum kopi panas, Mommy tulis semua yang diperlukan. Borang A wajib diisi oleh Doktor. Jadi Abah pun isi borang A ditemani Hannan Bella yang bising baca buku kuat kuat. Selesai isi borang A, Mommy lega sebab dah siap satu dokumen. Dah boleh tick dengan pen merah.

Yang kedua adalah Fi pemprosesan. Fi pemprosesan ni adalah dalam bentuk wang pos sebanyak RM 500. Yang ni Abah setelkan di pejabat pos kat Bandar Kuala Terengganu. Waktu ni, Hannan Bella jadi bodyguard Abah ikut pergi pejabat pos. Redah panas terik waktu tengah hari. Muka pun dah macam pakai blusher dengan peluh menitik kat muka. Jalan agak jem, jadi Abah terpaksa parking jauh dan kita kena berjalan. Masuk je kereta, masing masing mintak air dan akhirnya lena dalam sejuk aircond kereta.

Yang ketiga, akuan berkanun. Untuk dapatkan akuan berkanun ni, Abah berjumpa dengan pesuruhjaya sumpah berdekatan dengan stesen bas Kuala Terengganu. Bayaran yang dikenakan hanya RM 8.Seperti biasa, Hannan Bella ikut Abah. Lepas tu, dua dua nak pergi toilet. Masuk toilet berbayar kat bawah stesen bas. Kalau bab toilet, Bella agak cerewet. Toilet kena bersih tip top barulah Bella sanggup masuk. Kalau toilet berbau, Bella sanggup tahan buang air, tunggu sampai rumah.

Nanti Mommy sambung yang seterusnya. Hannan Bella dah mengantuk, mintak Mommy tepuk untuk tidur. Bila dah tidur, Mommy bangun perlahan lahan keluar bilik dan sambung tulis kat sini k.




Comments

Popular posts from this blog

KLINIK SALSABILA (PART 3)

Pemula langkah

KLINIK PILIHAN IBU DAN ANAK